6. Alles op één plaat



Week 6: 1 februari - 8 februari 2004
Curator: Jan Turkenburg




kant1

1. It's in the air
2. A.V.R.O. Kinderkoor Jacob Hamel - alles op één kaart
3. Mieke Telkamp - Warum sind die Männer
4. Rijk de Gooyer - Marinet
5. Teddy en Henk Scholten - Zeg, zou je blij zijn met een Ton
6. "De Zaaiers" o.l.v. Jos Cleber/A.V.R.O. Theaterorkest o.l.v. Gerard van Krevelen/Ensemble Harry Groot/Tom Erich en zijn Foyer Ensemble/Jos Cleber en zijn Cosmopolitainorkest - Margie-Vergeet mij niet-Can I canoe you up the river - When I take my sugar to tea


kant2

1. Willy Alberti - Ti dirò
2. Christine Spierenburg - Venetië
3. Rens van Dorth - Het geeft niet wat je zingt
4. "De Zaaiers" o.l.v. Jos Cleber/Ensemble Harry de Groot/ Jos Cleber en zijn Cosmopolitainorkest - J'ai rendez-vous avec vous - Sous les ponts de Paris - Paris Canaille - How dýa like your eggs in the morning
5. Alles op één kaart 


Deze LP blijkt niet zoals ik eerst meldde van eind jaren veertig en ook niet uit 1956 zoals een e-mail Henk Zwartenkot meldt: De plaat is zeker niet van 1956 maar van 1959 en werd op donderdagmiddag 9 (of 8) april 1959 gepresenteerd in Hotel Hof van Holland. (artikel in Disco Discussies mei met foto). De datum in de Rita Reys discografie is dus niet correct. Er was ook een AVROradiospel wat van 27-01-59 gedurende 15 weken werd gespeeld. Wat Rita Reys betreft op die LP. Ik ben juist heel erg op zoek naar de juiste uitzenddatum van die AVRO radio uitzending met het Cosmopolitain orkest o.l.v. Jos Cleber. Het was vermoedelijk begin 1958 of iets later. Ze zong That old black magic Graag hoor ik iets als iemand er meer van weet of mij in die goede richting kan sturen. Henk

Wie meer informatie over deze plaat en dit goede doel heeft nodig ik nog steeds van harte uit om dat te mailen, want er komen tot nu toe steeds nieuwe feiten naar boven. De aktie "alles op één kaart" was kennelijk soort kansspel voor het goede doel, zoals we er nu velen kennen. In dit geval was het een gezamenlijke aktie van verschillende organisaties van jeugdvakanties voor kinderen die moesten aansterken. In het lied dat het kinderkoor Jacob Hamel zingt wordt dan ook gesproken van: "een gezonde jeugd is alles waard". De rol van deze LP hierin is mij tot nu toe niet geheel duidelijk. Was het één van de prijzen? Ook hierin moet ik u het antwoord schuldig blijven. Hoewel kinderherstellingsoorden er al vanaf de jaren twintig waren, was het volgens mijn moeder met name in de jaren na de tweede wereldoorlog dat kinderen moesten aansterken op dit soort vakanties.

Even heb ik overwogen om losse tracks te maken van dit document, maar dan had u niet het zeer typische verschijnsel kunnen waarnemen, dat ik al op meer nederlandse producties ben tegengekomen: het aan elkaar verbinden van de stukken met "ingeblikt applaus". Ik heb mij beperkt tot de muziek op deze plaat en de twee komische stukjes van respectievelijk Alexander Pola en Peter Piekos op kant één en Conny Stuart, Ko van Dijk, Johan Kaart en Joop Doderer op kant twee zijn eruit gesneden. Ook de bijdrage van Rita Reys moest het ontgelden, om de simpele reden dat ik niet zo'n liefhebber van haar stemgeluid ben (om het maar vriendelijk uit te drukken, maar op dat punt blijken enkele bezoekers van deze site het niet met mij eens te zijn ...).


This LP is not from the late 1940's as I stated earlier and appaerently not from 1956 too. According to Henk Zwartenkot the album was officially released on april 8 or 9 1959. 

This record was part of a fund raising game called "alles op één kaart", (like the hazard-game, "everything on one card") which ran on dutch radio for 15 weeks from january 27 on. It was organised by several funds for youth health holiday centers. Those appeared in The Netherlands in the early twenties, but according to my mother it was particulary round 1948 that a lot of children had to go to such places to regain strength. That's what made me believe that the release date was much earlier.

For a while I considered cutting the album into seperate tracks, but then you wouldn't have experienced a phenomenon I have encountered on several old dutch records: connecting tracks with "canned applause"
I've cut out all the non-musical bits. The comical scene of Alexander Pola and Peter Piekos on side 1 and the radioplay of Conny Stuart, Ko van Dijk, Johan Kaart and Joop Doderer on side b are therefor not included. Rita Reys' contribution has also been removed, because I don't like her singing very much (to put it mildly, but some of you appaerently disagree with me here).