5. Puzzelstukken



25 januari - 1 februari 2004
Curator: Jan Turkenburg




1. Peter Live in De Muziekdoos 9 april 1988 - Message in a bottle

Eerst iets over degene die mij de cassette met "Puzzelstukken" bezorgde: Peter G., in 1988 net als ik straatmuzikant in Antwerpen. Peter was één van de enkele mede-'buskers' die weleens bij mij logeerden op de etage die ik een half jaar aan de Scheldestraat huurde. Hij was een straatarme doch zeer fatsoenlijke collega, die tenminste niet 's nachts je trappenhuis onderkotste. Een bekwaam en flexibel muzikant, met een groot repertoire als zanger-gitarist. Voornamelijk was hij echter bekend om zijn vertolking van het Sting/The Police repertoire. Hij was verrukt van mijn beginnende muziekverzameling en de opname-spullen waar hij graag gebruik van maakte. Hij bracht ook weleens bijzondere cassettebandjes voor me mee. Enkelen daarvan heb ik nog en "Puzzelstukken" is de eerste van de twee die ik in dit project wil belichten. Het eerste wat je hoort is echter een walkman-opname van de eerste keer dat ik Peter zag en hoorde optreden op het open podium van Café De Muziekdoos. De opname-walkman stond op de bar...

1. Peter Live at De Muziekdoos Antwerp, april 9 1988 - Message in a bottle   
First of all, I would like to tell you something about the person who gave me the cassette with "Puzzelstukken": Peter G. In 1988 he was a street musician in Antwerp, Belgium, just like yours truly. Peter was one of the few fellow buskers who used to sleep every now and then at my place, a cheap appartment at the second floor of a house in the Scheldestraat. He was a very poor but also very decent young man, who at least did not vomit on your stairs in the middle of the night. A clever and versatile singer guitarist with a large repertoire, but mainly known in Antwerp as the singer of Sting/Police- songs. He admired my beginning music collection on tapes and vinyl and he also liked to use my primitive recording equipment. Sometimes he brought along cassettes for me with recordings of local artists. He let me keep some of those tapes. "Puzzelstukken" is the first of two that I want to pay attention to in this project. But not before I've let you hear the music of Peter, live at De Muziekdoos (=musicbox) at the first night I saw him perform.



2. Wouter Smekers - Puzzelstukken 

Eigenlijk weet ik van deze opname en de componist/uitvoerder zeer weinig. Het klinkt als een poging tot kruisbestuiving van de stijlen van Philip Glass en Mike Oldfield. Wat ik mij herinner is dat dit een kennis van Peter was, die aan het conservatorium van Antwerpen studeerde, maar dat laatste weet ik niet zeker.
De titel van het stuk sloeg volgens Peter op de manier waarop het stuk is opgenomen. Smekers heeft geprobeerd de suggestie te wekken van een dwarsfluitist die nooit ademhaalt. Tegenwoordig is dat met de computer een koud kunstje, maar hier had de componist slechts de beschikking over een 4 sporen-recorder. Nadat hij gitaar en piano had opgenomen, speelde hij de fluitpartij in met "gaten" erin. Deze vulde hij bij de volgende opname weer in. Ondanks een paar onvolkomenheden, maken deze klanken na al die jaren nog steeds indruk op me. Natuurlijk heb ik geprobeerd de naam Wouter Smeekers op internet te vinden, echter zonder resultaat. Misschien dat een van de vlaamse bezoekers ons verder kan helpen. Ik ben benieuwd wat er van zowel Peter als Wouter is geworden.

update januari 2014: een online zoektochtje levert inmiddels wel enkele hits op. Smekens is in ieder geval vindbaar: http://www.musicianspage.com/musicians/3659/.  De compositie Puzzelstukken, wordt zelfs genoemd in de biografie van gitarist Jan Wouters . Wie weet is hij het die we hierboven horen.

2. Wouter Smekers - Puzzelstukken
In fact I don't know very much about this piece or it's composer/performer. It sounds to me as a attempt to make a cross-over between the styles of Philip Glass and Mike Oldfield. I remember it was a friend of Peter, who studied at Antwerp's "Conservatorium" (music academy), but I'm not sure.
What I do remember clearly is why it was called: "puzzelstukken" (=jigsaw pieces). Peter told me the title was about the way the piece was constructed and recorded. Wouter Smeekers had tried to create the illusion of a flute-player who didn't need any breath. Today this can be achieved easily with computers, but Smeekers only had a four track tape recorder: after he had recorded keyboard and guitar he played the flute-part "with gabs" in it. On the fourth track he had filled in those blanc spaces, which made it sound like a perpetual motion. In spite of some minor imperfections it somehow still impresses me, but the first thing you hear is Peter playing De Muziekdoos in Antwerp. I've tried to find Wouter Smeekers and Peter G. on the internet, but with no result. Maybe one of the Belgian visitors can help me a bit with this. I'm very curious what has become of both of them. 

update januari 2014: at least we can find something about Smekens nowadays: http://www.musicianspage.com/musicians/3659/  "Puzzelstukken" is mentioned in the biografy of Jan Wouters, guitar player . Maybe he's even the one playing guitar in our recording...