1. flautobio 1



Week 1: 28 december 2003 - 4 januari 2004
Curator: Jan Turkenburg



My personal history in flute playing and composing, including my first recorded public appearance as a child, pieces for flute and guitar that I wrote and recorded with my friend Emiel Janmaat on acoustic and electric guitar. 
 
En dan komt het moment dat je met de billen bloot moet. Ik vraag het van jullie, dus zal ik zelf eerst het goede voorbeeld geven.


Waar waren we gebleven? Oh ja, ik was dus gek van muziek en ik was onder de indruk van het jongerenkoor. Op regenachtige zondagmiddagen, leerde mijn vader mij eenvoudige melodietjes met de (hele!) rechterhand op de piano. De les, boer daar ligt een kip in 't water, kan ik me hiervan nog goed herinneren. Toen op school werd gevraagd wie er op blokfluitles wilde bij Meester Hans (jawel, de fluitist van het jongerenkoor...), stak ik uiteraard direct mijn vinger op! Meester Hans was de enige bij wie de vóórnaam achter de titel "meester" kwam. Zijn achternaam was namelijk Meester en ... jullie begrijpen het. Na een paar maanden was ik al goed genoeg om met mijn nichtjes Erna (blokfluit) en Marga (klavecimbel) tijdens het dertig jarig huwelijksfeest van opa en oma op te treden. De liedjes kwamen uit "Mijn eerste blokfluitboek" van James Arden en mijn vader had voor Marga een klavierbegeleiding verzonne(oeps, nu doe ik het zelf ook!) eh, geschreven. Eén keer oefenen in Amstelveen en één keer in Vinkeveen en we waren er helemaal klaar voor.

We slaan nu even een paar hoofdstukken over, omdat ik op dit moment geen musiceer-opnamen van de tussentijd heb.
Ik ben nu 15. Hans Meester heeft mij ruim een jaar geleden ingewerkt als opvolger, dat ging zo: nadat ik een jaar lang zijn oude dwarsfluit had mogen lenen om zelf de omschakeling van "blok" naar "dwars" te maken en ik in die tijd vrijwel niets had uitgevoerd, stond hij ineens op de stoep: Jan moest maar eens laten horen hoe het er dwarsfluitsgewijs voorstond. Met een vuurrode kop speelde ik uiterst moeizaam de toonladder van C. "Prima" zei Hans, "aanstaande zaterdagavond speel je met mij mee in het jongerenkoor, want binnenkort ga ik verhuizen en dan neem jij het over. Dit zijn alle partijen." Slik... dit was dus les één in de cursus: hoe leer je iemand in record tempo een instrument te bespelen.
Verschillende personen spelen vanaf dat moment een belangrijke rol in mijn muzikale vorming: mijn vader, mijn oom de tuba-docent en de leden van het jongerenkoorcombo. De muziekleraar op school, ofschoon een aardige man, maakte weinig indruk. Mijn referentiekader op vinyl en cassettebandjes: Electric Light Orchestra, Boudewijn de Groot, The Beatles, Flairck, Focus. Mijn favoriete radio-programma's: Superclean Dream Machine, Folk live, Het Stenen Tijdperk, Poster, Ferry Maat's Soulshow, De Adje Bouman Top Tien, De Dikvoormekaar show en diverse locale radiopiraten.



In het jaar volgend op het vertrek van Hans Meester, verlieten door ondermeer onenigheid met de pastoor, veel van de koor -en comboleden de club. De drummer die één jaar ouder was dan ik, Emiel Janmaat en ik bleven als combo-leden over. Emiel speelde reeds enkele maanden gitaar, een instrument dat nu noodzakelijker geworden was dan drums en ongeveer twee jaar lang zouden wij twee om de week het geslonken jongerenkoor in de mis begeleiden. Hoe krijg ik zo snel mogelijk een instrument onder de knie, les twee. In onze zoektocht naar instrumentaaltjes voor tijdens de communie en voorafgaande aan de dienst, ontleedde ik geregeld van de radio opgenomen liedjes in melodie en akkoorden. Emiel zorgde voor toegevoegde en vervangende "interessantere" gitaarakkoorden en naar aanleiding van mijn "ongeveer zoiets" vond hij in no-time een passende slag.

3. Music for an unfinished film (hoofdthema)

4. Music for an unfinished film (variaties op het hoofdthema/opvulmuziek)

5. Music for an unfinished film (droevige scène)

6. Music for an unfinished film (spannende scène)

7. Music for an unfinished film (aftitelingsmuziek)




Deze muziek is door mij geschreven, voor een filmpje dat ik samen met drie klasgenoten voor maatschappijleer moest maken. De filmopnamen zijn daadwerkelijk gemaakt, maar nooit gemonteerd. Emiel en ik bewerkten de melodieën en akkoorden op onze gebruikelijke manier, zij het dat track 4 en 6 voornamelijk ter plekke ontstane improvisaties zijn. De opnamen zijn gemaakt in de kerk, na een repetitie van het koor.

In maart 1983 heb ik de melodie van het hoofdthema gepubliceerd in een speciale kunsteditie van de schoolkrant van het Alkwin Kollege in Uithoorn, waar ik destijds op school zat.


Bonustracks toegevoegd op 31 juli 2004:

8. De Vlieger
Mijn eerste "echte" compositie uit 1981, opgenomen op een zondagochtend tijdens de kerkmis.


9. Krantenkoppen
Bewerking voor 4 fluiten uit het eerste jaar van mijn studie schoolmuziek. Uitvoerenden: José Derksen, Daria Rhöse, Mirjam Slats, Jan Turkenburg