8. Tom Yates



Week 08: 15 - 22 februari 2004
Curator: Jan Turkenburg
Subject: Tom Yates - Dear Life (Remixes, roughs and regenerations 1972-1988)


1. Dear life

2. A dream of John Ball (The Peasants' revolt)


3. Brutal and cruel


4. A walk in other shoes

5. Wildtrack 

6. Life ahead



Een van de vele zangers die in de jaren 80 regelmatig optraden in De Muziekdoos in Antwerpen. Het gerucht ging dat hij ooit in Magna Carta had gespeeld. Peter gaf me deze cassette. Hij had veel van Yates geleerd. Zijn commentaar op mijn liedje waarin ik rouwde om mijn overleden kat: "Dit noemt Tom een 'masturbatie-tekst'. Je koestert je verdriet. Dat soort dingen hou je voor jezelf òf je pakt het subtieler aan, zoals in 'A walk in other shoes': wil je eens in andermans schoenen staan, probeer de mijne maar!"
Niemand wilde in Tom Yates' schoenen staan. Hij liep moeilijk, altijd met een of twee krukken: polio, meen ik. Hij was toen zeer religieus en leefde met zijn vriendin Sonja een leven zonder luxe. Ontroerende eenvoud was ook wat mensen in zijn liedjes aansprak. Deze opnamen met backing vocals en toegevoegde instrumenten vielen ook niet bij iedereen in de smaak. Tom was gekwetst door enkele reacties en trok zich een tijdje terug.
Later leerde ik hem kennen toen hij samen met andere oude straatmuziekvrienden in mijn achtertuin kwam kamperen toen ik nabij Malmédy woonde. Toen ik deze tape ter sprake bracht begon hij snel ergens anders over. 's Avond zong hij weer zijn mooie simpele liedjes voor ons. Nieuwe dit keer. Erg stom dat ik dat toen niet heb opgenomen.





One of the regular singers at De Muziekdoos in Antwerp, Belgium in the 80-ies was Tom Yates. The rumour went that he had played in Magna Carta once. Peter gave me this tape. He had learned a lot from Yates. His comment on a song of mine in which I mourned about my deceased cat: "This is what Tom calls 'masturbation lyrics'. You cherish your sadness. You ought to keep those things to yourself or you must choose a more subtile approach, like in 'A walk in other shoes': wanna walk in other shoes? try mine!"
Well, one wouldn't really like to walk in Tom's shoes, because he had special shoes and walked with crutches: polio I think. He was a religious man at that time, who lived a simple live without luxury together with his girlfriend Sonja. It was the touching simplicity which people adored in his songs. Not everybody liked these recordings with backing vocals and additional instruments. Tom seemed hurt by some of the responses and didn't perform for a while.
Later after I had moved to a little place near Malmédy I met him when Sonja and he camped in my backyard with a few other old friends. When I asked him about this tape he changed subject very quickly. That night he sang sweet songs again, new ones. Very stupid of me not to record that.